Er zijn twee soorten mensen…

By on 23 juli 2014 in Provokant

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter

“Je hebt twee soorten mensen” is één van de zogenoemde (38!) “Farrelly factoren”, uitdagende, humoristische en liefdevolle interventies van de provocatieve benadering, genoemd naar de eerste provocatieve psychotherapeut: Frank Farrelly. De Farrelly factoren gebruik je in je contact als je je gesprekspartner wil uitdagen om in protest te komen, of los te laten en te accepteren. Beide uitkomsten zijn goed, het gaat om de keuze die gemaakt wordt en de verantwoordelijkheid die voor die keuze en haar consequenties genomen wordt.

Bijvoorbeeld. Ik ben een werkpaard. Jij ook, anders las je dit niet. Een gesprek met jou zou er zo uit kunnen zien:
… Zou je wel eens wat minder hard willen werken? Ja, helaas, dat gaat niet, het zit nu eenmaal in de aard van het beestje. Je hebt twee soorten mensen, werkpaarden en luxepaarden. En jij bent… juist! Wees blij dat je een werkpaard bent: zo heb je een zinvol leven, zorg je goed voor mensen om je heen en kunnen die zorgeloos van hun leven genieten. … Jij wilt ook meer genieten? Ja, dat zou je wel willen, maar je bent een werkpaard! Werkpaarden werken, daar zijn ze voor, daar zijn ze goed in, dat is algemeen bekend, hoe harder ze werken, hoe beter het is … je denkt dat er meer soorten mensen zijn? Ja, dat denk jij, maar dat is nou typisch zo’n gedachte van een werkpaard, door al dat werken denk je dat dingen complex zijn, terwijl het leven uiteindelijk heel eenvoudig is: je hebt twee soorten mensen! Houd je nou gewoon bij je eigen soort en wees daar tevreden mee! En zo voort…

Deze interventie gebruik ik graag als er sprake is van innerlijke conflicten en het is vaak komisch hoe krachtig mensen in verzet komen tegen de zogenaamde versimpeling van de werkelijkheid. Zogenaamd hè, want er zijn maar twee soorten mensen!

Leuk dat je mijn berichten leest!

Meld je aan voor de maandelijkse e-zine van Onverwacht Opgewekt.

En ontvang bovendien gratis de zelftest "Hoeveel ruimte heb jij voor resultaat?"

Check je email om je definitief in te schrijven!