Herken je dit: als dienstverlener houd je je vaak in. Je denkt van alles, maar je bent bang de ander te kwetsen. Je denkt er het jouwe van, maar wie ben jij om dat te zeggen? Je zegt niets, komt chagrijnig of met hoofdpijn thuis en denkt: moet ik toch niet eens zeggen dat… Of je bent bang voor geweld of een gewelddadig weerwoord en besluit de zogenaamd wijste te zijn. En de onvrede blijft…
Hoe kun je je moed vergroten en alles zeggen wat je wilt zeggen? Vraag jezelf af: wat is mijn intentie? Communicatie is altijd belangenbehartiging, is mijn ervaring. Voor wie is het goed dat je zegt wat je wilt zeggen? Het moed vergrotende antwoord luidt: in ieder geval voor mijzelf, wie behartigt anders mijn belangen, maar vooral ook: het is goed voor die ander! Ik sta achter die ander, ik wens hem het beste dus: gun hem ook mijn goede woorden. Als je alleen je eigen belangen wilt dienen, doe dan onderstaande oefening niet.
Oefening: alles zeggen wat je denkt:
- check je basisgevoel dat je 100 % achter de ander staat, dit is een persoon die er mag zijn. Sterker nog, dit is één van de grappigste mensen die ik in tijden ben tegengekomen!
- laat dat basisgevoel tot uiting komen in je lichaamstaal: wees warm, raak de ander aan, lach, heb plaaglichtjes in je ogen;
- zeg wat je wilt zeggen en sta versteld hoeveel je kan zeggen als je dat met warmte, humor en uitdaging doet.
Je haakt al af bij 1)? “Niks ik sta achter die ander, die ander moet veranderen!!!” Prima, doe vooral je best. Ik zeg alleen: liefdesmacht als grote (lach)spiegel heeft in mijn ervaring meer effect en leidt tot meer ruimte tot verandering dan de terreur van de betweterigheid.